Szkoła Podstawowa w Rokietnicy

Jak szlifujemy umiejętności językowe

Ocena użytkowników:  / 6
SłabyŚwietny 

W dniu 24 maja br. udaliśmy się wraz z wychowawcą panią Izabellą Stawicką­, a także z panią Magdaleną Tomkowiak i panią Agatą Werner do Publicznego Gimnazjum Katolickiego im. św. Stanisława Kostki mieszczącego się w Poznaniu przy ulicy Głogowskiej 28.

Przywitał nas pochodzący z Estonii Kaidar Kivistik realizujący projekt Learning Without Borders. Wystąpił jako pierwszy na scenie i zaprezentował swoje umiejętności teatralne w pierwszym z dwóch warsztatów zatytułowanym “Illussions and movement in drama”. Następnie zaczął wybierać na scenę bardziej skrępowane osoby i pomagał im przezwyciężyć nieśmiałość. Na samym początku mieliśmy tańczyć do muzyki przed publicznością, co nie było łatwe, ale z czasem każdy się uśmiechał i czuliśmy się komfortowo. Kolejnym punktem spotkania było opisywanie wyimaginowanych przedmiotów bez mówienia. Nie było to proste, ale gdy Kaidar zaprezentował, jak mniej więcej ma to wyglądać - każdy po chwili chciał zaprezentować się przed publiką.

Ostatnim punktem warsztatów były gry “Rewolwerowiec” i “Zip and Zap”. Pierwsza gra polegała na złożeniu dwóch dłoni w pistolet i jeżeli osoba stojąca na środku, w tym przypadku był to Kaidar, wskaże na osobę pistoletem, to osoby po lewej i po prawej od tej wskazanej muszą w siebie “strzelić”, a osoba, która zostaje wskazana, musi kucnąć. Gra była na początku dosyć trudna, ale po chwili każdy załapał jej zasady i dobrze się bawiliśmy. Druga gra polegała na jak najdłuższym i jak najszybszym pokazywaniu na osobę obok. Gdy pokazywało się w lewo, mówiło się Zap, a jeżeli chciałbyś pokazać w prawo - to Zip. Jednak to by było za proste. By wprowadzić do gry więcej elementów uaktywniających, Kaidar powiedział, że można także strzelać do wskazanych osób, mówiąc “POOW”, a jeżeli osoba, która zostanie wskazana, nie odpowie “BOOING”, odpada z gry. Uczestnicząc w warsztatach, z zainteresowaniem i zaangażowaniem wykonywaliśmy poszczególne ćwiczenia i zabawy.

Następnie uczestniczyliśmy w kolejnym warsztacie: “Jak brzmieć jak Native Speaker”. Na tych zajęciach była mowa o fonetyce angielskiej: ćwiczyliśmy podstawowe znaki fonetyczne, takie jak: /ɑ:/ ­ (car – [kɑ:]) czy /æ/­ (cat – [kæt]). Mówiliśmy także na temat różnych odmian języka angielskiego i o tym, co jest charakterystyczne dla tych, którzy tymi odmianami mówią tj. dla Irlandczyków, Australijczyków, Amerykanów... Formą przekazania wiedzy była krótka scenka, która polegała na odczytaniu dialogu między reprezentantami różnych nacji. Dzięki temu zauważyliśmy różnice w wymowie reprezentantów różnych narodów.

Warsztaty były bardzo ciekawe. Dzięki nim możemy lepiej mówić po angielsku. Każdy z nas wyciągnął z nich pożyteczną wiedzę.

Następnym elementem naszej wycieczki było Muzeum Etnograficzne, w którym podziwialiśmy wystawę pod tytułem „Rzeczy mówią”. Niektóre eksponaty były naprawdę wiekowe, lecz inne pochodziły już z XX w. Zbiory muzeum obejmowały obiekty zarówno z krajów słowiańskich jak i bardziej egzotycznych regionów. Eksponaty były zaskakujące, szokowało przede wszystkim to, że choć na pozór nie wiązało ich nic, to wszystkie posiadały własną historię. Mogliśmy zobaczyć przedmioty tak ciekawe jak „Mbuya” maska obrzędowa, „Palamarka” ochraniacze na palce, czy pochodząca z XIX w. Polski rzeźba św. Franciszka. Szczególnie dużo uwagi poświęciliśmy plemiennej tunice z Gruzji. Otaczała ją historia związana z rytuałem przejścia z dzieciństwa w dorosłość. Dzięki wyhaftowanemu imieniu poznaliśmy ostatniego właściciela dekoracyjnego ubioru – chłopca imieniem Szinsa.

Pod koniec przemierzaliśmy muzeum  w poszukiwaniu eksponatów, które zostały umieszczone na naszych kartach pracy. Pozwoliło nam to dokładniej zapoznać się z wystawą.

Nasza klasa wykazała zainteresowanie wystawą „Rzeczy mówią”. Dzięki różnorodności zbiorów. lekcja w muzeum okazała się bardzo ciekawa i pozwoliła nam nauczyć się historii poprzez jej doświadczenie. Było to wspaniałe zwieńczenie naszej wycieczki.

Zdjęcia z tego wydarzenia:

Warsztaty Językowe 24 maja 2016

 

Klasa II D

Godło Polski