Szkoła Podstawowa w Rokietnicy

Szkolenie metodyczne w Oxford

Ocena użytkowników:  / 5
SłabyŚwietny 

W dniach od 24 października do 4 listopada 2016r. odbywałam szkolenie „Advanced Language and Methodology” w ramach projektu „Doskonalenie językowo-zawodowe kadry nauczycielskiej poprzez wykorzystanie doświadczeń europejskich, kluczem do współpracy międzynarodowej szkół”. Dokonując wyboru kursu kierowałam się przede wszystkim przydatnością treści szkolenia w moim życiu zawodowym. Miejsce miało dla mnie mniejsze znaczenie. Tym niemniej, wybór zarówno kursu jak i miejsca okazał się trafny.

 

Poniżej pragnę przedstawić zagadnienia omawiane w czasie zajęć i wrażenia z dwóch tygodni życia w Oxford.

Kurs obejmował 34 lekcje w szkole British Study Centre Oxford. Szkolenie odbywało się w trzynastoosobowej grupie nauczycieli i miało formę warsztatów.

Tematyka kursu obejmowała: sposoby prezentowania wiedzy z wykorzystaniem autentycznych materiałów, sposoby poprawiania języka mówionego oraz techniki nauczania i uczenia się słownictwa. Oprócz tego omawialiśmy pisanie w grupach o różnych stopniach znajomości języka, a także stosowaliśmy technikę odwróconej klasy –„ Flipped learning”.

Podczas kursu rozwijałam umiejętności informatyczne, poznałam wiele różnych aplikacji internetowych, które można wykorzystać do nauki języków obcych.


Zagadnienia omawiane na kursie pozwoliły mi odważniej korzystać z „dobrodziejstw” Internetu oraz komputera. Prowadzący kurs, Paul Driver, zachęcił nas do aktywnego tworzenia mediów chociażby takich tj. blog, podcast, zamiast jedynie biernego korzystania z tego, co już zostało stworzone i jest dostępne w Internecie. W czasie ostatnich zajęć powtarzaliśmy zdobytą wiedzę oraz umiejętności. Każdy uczestnik kursu musiał zaprezentować plan lekcji wraz z własnym pomysłem wykorzystania technologii informatycznych. Jedną z uczestniczek kursu była Brytyjka, która przedstawiła swój punkt widzenia w kwestii wykorzystania technologii informatycznych w klasie – należy zachować umiar ponieważ zbytnie poleganie na aplikacjach i komputerze spowoduje pogorszenie zdolności do naturalnej wymiany zdań. Ja osobiście w pełni zgadzam się z tą opinią - w czasie zajęć należy znaleźć czas zarówno na wykorzystanie możliwości informatycznych jak i na zwyczajną rozmowę bez wykorzystania komputera.

Pobyt w Oxford to nie tylko nauka w szkole. Każdego dnia po zajęciach miałam możliwość zwiedzania miasta wraz z innymi uczestnikami kursu. Miejsca, które trzeba zobaczyć to: Christ Church CollegeBodleian Library, Carfax TowerMagdalen College, kościółSt. Mary the Virginwraz z wieżą widokową i inne miejsca. Duże wrażenie zrobiły na mnie Pitt Rivers Museum – muzeum archeologiczno-etnograficzne, Natural History Museum, Museum of History of Science i oczywiście Ashmolean Museum.

Oprócz uczenia się i zwiedzania miałam przyjemność spędzać czas z właścicielami domu gdzie mieszkałam. Sheila i Michael to pogodni otwarci Brytyjczycy. Ich dom liczy trzysta lat. Bardzo lubiłam jego nieco stary wystrój. Większość mebli jest wykonana przez Michaela, artystę. W ogrodzie Michael zbudował cob house, mały domek z naturalnych materiałów o okrągłym kształcie. Niemal codziennie o 8 rano przychodzą tam ludzie – znajomi lub sąsiedzi, aby przez 20 minut medytować przy zapachu szałwii, dźwięku śpiewającej misy i przy świeżych kwiatkach wrzuconych do wody. Kiedy czułam się zmęczona po zajęciach i długim zwiedzaniu miasta, Sheila dała mi klucze do ogrodu i powiedziała „Iza, go to the garden and meditate”. Pomogło.

Oxford to miasto młode duchem, ponieważ na ulicach spotykamy przede wszystkim studentów pochodzących z różnych krajów. Ludzie są uprzejmi, spokojni, kulturalni i gotowi do rozmowy. Również kierowca autobusu wita nas uśmiechem oraz miłym Good Morning. Wysiadając obowiązkowo wymieniamy się z kierowcą Thank you. Są to szczegóły, które sprawiają, że turysta czuje się w nowym miejscu bezpiecznie i swobodnie.

Udział w kursie metodycznym w Oxford był dla mnie niezwykle ważnym doświadczeniem zawodowym, które dało mi zastrzyk energii do dalszej pracy. Pragnę podziękować koordynatorom za to szkolenie – pani Ewie Lepszej oraz panu Michałowi Truchlewskiemu.

 

Izabella Stawicka – Musiał

nauczyciel języka angielskiego

w Gimnazjum im. Noblistów w Rokietnicy

Godło Polski